Aký dojazd elektromobilu je už dostatočný?

Aký maximálny dojazd elektromobilu je už v poriadku? A kedy ešte nie? Odpoveď na túto otázku hľadajú častejšie marketingové oddelenia automobiliek, než samotní koncoví zákazníci. Tí totiž častokrát ani netušia, koľko vlastne na svojom vozidle denne najazdia.   Keď sa rozhodujete kúpiť si automobil poháňaný elektrickým motorom alebo plug-in hybrid, je veľmi dôležité hodnotiť automobily […]

Autor: | Publikované: 15. novembra 2016
Článok obsahuje tieto témy:  , , ,

Aký maximálny dojazd elektromobilu je už v poriadku? A kedy ešte nie? Odpoveď na túto otázku hľadajú častejšie marketingové oddelenia automobiliek, než samotní koncoví zákazníci. Tí totiž častokrát ani netušia, koľko vlastne na svojom vozidle denne najazdia.

 
Keď sa rozhodujete kúpiť si automobil poháňaný elektrickým motorom alebo plug-in hybrid, je veľmi dôležité hodnotiť automobily aj podľa ich maximálneho dojazdu. Ten totiž napovie viac o tom, ako praktické vozidlo bude a ako dlho ho bude možné používať bez nabitia.
Spoločnosti Tesla a General Motors sa rozhodli, že štandard v dojazde elektrických automobilov by mal byť 200 míľ, teda asi 320 kilometrov. Toľko prejdú Tesla Model 3 a Chevrolet Bolt.
 
Larry Nitz, šéf v General Motors pre elektrifikáciu, tvrdí, že súčasný 160-kilometrový dojazd elektromobilov núti vodičov, aby mali stále v dohľade nabíjacie stanice.
Drvivá väčšina majiteľov elektromobilov však nabíja svoje vozidlá každú noc doma. Nitz dodáva, že 320 kilometrov dojazdu považuje za dostatok na to, aby nehrozilo vyčerpanie akumulátorov (batérií), dokonca aj počas zimy, kedy reálny dojazd elektromobilov výrazne klesá. Uvádza tiež, že všetci konkurenti budú musieť prejsť na zlatý štandard 200 míľ dojazdu: „Budú musieť. Tak funguje voľný trh.“
Jose Guerrero, hlavný produktový manažér EV značky BMW pre Severnú Ameriku, však s Nitzom nesúhlasí: „Nevidíme exponencionálny nárast predaja s 200-míľovým dojazdom. Navyše vloženie 60 kWh batérie do modelu i3 by zabilo dynamiku vozidla.“
Značka BMW je totiž mimoriadne citlivá a dôsledná, pokiaľ ide o výkony jej automobilov na cestách. Viac batérií znamená výrazné zvýšenie hmotnosti a tým pádom aj o niečo menej precízne jazdné vlastnosti. Preto BMW vybavilo svoj model i3 pokrokovými ľahkými materiálmi karosérie, aby šetrila čo najviac kilogramov.
Paradoxom je, že najpredávanejší elektromobil na svete, Nissan Leaf, mal dlho dojazd iba 80 míľ, teda asi 130 kilometrov. Až neskôr automobilka ponúkla silnejšie batérie umožňujúce o niečo dlhší dojazd – na 170 kilometrov. Priemerný majiteľ automobilu pritom denne najazdí iba okolo 60 kilometrov a tento priemer je viacmenej rovnaký v Amerike a aj u nás.
 
Aký dojazd elektromobilu je teda dostatočný?
V prvom rade by ste sa mali pýtať seba samého, koľko kilometrov denne najazdíte a v akých podmienkach. Je potrebné počítať s tým, že reálny dojazd elektromobilu v zimnom období klesá až na polovicu a z tohto údaju by ste mali vychádzať ako z maxima. Každý kilometer navyše by ste mali považovať skôr za taký bonus. Ak je polovica maximálneho dojazdu stále vo vašom bežnom dennom nájazde, môže byť elektromobil vhodnou voľbou aj pre vás.
O elektromobile však uvažujeme predovšetkým o druhom automobile v domácnosti, ktorým sa bude jazdiť vo väčšine iba do práce a späť domov.
Napríklad ja najazdím na svojom vozidle denne asi 50 kilometrov, takže by som mohol uvažovať nad elektromobilmi s dojazdom dlhším ako 100 kilometrov, čo je asi drvivá väčšina z nich (nepočítam hybridy a plug-in hybridy). To znamená, že slová pána Nitza z General Motors pre mňa celkom neplatia, hoci si uvedomujem, že dojazd 160 kilometrov je stále veľkým obmedzením, ak by som chcel automobilom jazdiť aj mimo bežnej trasy domov – práca – domov.
 
 
 

Čítajte aj ďalšie podobné články:

TEST

Veľký test elektromobilu Mercedes-Benz B250e: Dojazd v zime rapídne klesá

2. januára 2017

Nový Renault Zoe s batériou Z.E. 40 a dojazdom až 400 km

3. novembra 2016

Pýtali sme sa Filipa Tůmu, prečo jazdí na LPG. Za palivo vraj ušetrí až 40 percent.

31. októbra 2016

Honda Accord Hybrid pre USA

18. júla 2016

Nový Renault Mégane Estate bude kombinovať naftový a elektrický pohon ako Hybrid Assist

15. júla 2016

Vybrané príspevky »

Zabezpečenie potrebujú aj moderné bionické protézy, s riešením prišiel Kaspersky Lab

Znie to ako sci-fi, ale aj protézy rúk a nôh možno kyberneticky napadnúť. Moderné bionické protézy sú sofistikované zariadenia s elektronikou, ktorú treba chrániť.

, , , , , , , , ...
6. marca 2019

Najnovšie príspevky