Naše skúsenosti s plug-in hybridom Mercedes-Benz GLE 500e

Mercedes-Benz GLE 500e je skvostný automobil, ktorý nemôžete nemilovať. Má skvelé jazdné vlastnosti, nepopierateľnú charizmu a moderný pohon s presvedčivými schopnosťami. Jedno z najlepších SUV na svete sa generačne polepšilo a do ponuky predajcov aj na Slovensku zaviedlo motorizáciu typu plug-in hybrid. To znamená, že robustné drahé SUV-čko môžete pripojiť na elektrický kábel a dobiť […]

Mercedes-Benz GLE 500e je skvostný automobil, ktorý nemôžete nemilovať. Má skvelé jazdné vlastnosti, nepopierateľnú charizmu a moderný pohon s presvedčivými schopnosťami.

Jedno z najlepších SUV na svete sa generačne polepšilo a do ponuky predajcov aj na Slovensku zaviedlo motorizáciu typu plug-in hybrid. To znamená, že robustné drahé SUV-čko môžete pripojiť na elektrický kábel a dobiť mu baterky. Potom môžete odjazdiť nanajvýš 30 kilometrov celkom bez emisií CO2 a úplne potichu. Skúsenosť s týmto luxusným automobilom snáď ani nemôže byť negatívna, avšak za týždeň aktívneho jazdenia a odšoférovania takmer 900 kilometrov môžeme byť už aj trocha kritickí.
 
Keď mi prišla do e-mailu ponuka otestovať GLE 500e, mal som veľkú radosť. Automobily schopné jazdiť výlučne na elektrinu sú zvyčajne malé a vrtké a tento Mercedes je ale presným opakom. Na elektrinu dokáže jazdiť skôr iba sekundárne, hlavné slovo má stále fantastický benzínový motor s objemom tri litre, ale skúsenosť s GLE 500e dokáže povedať aj o tom, ako by mohli vyzerať a jazdiť veľké automobily budúcnosti.
 
Mať prehnané očakávania nie je celkom správne, ale v tomto prípade ich má každý – od drahého automobilu renomovanej značky sa čaká iba to najlepšie. Bez zbytočných okolkov musím priznať, že dnes, po odovzdaní vozidla z testu, mi nesmierne chýba jeho úžasný interiér a celkový charakter. Môžu za to všetky tie detaily, ktoré stoja za mimoriadnym SUV, počnúc spracovaním interiéru až po jazdné vlastnosti.
 

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Spracovanie interiéru

Interiér GLE v podobe plug-in hybridu sa prakticky vôbec nelíši od toho s bežným spaľovacím motorom. Snáď iba batožinový priestor má výraznejšie vyššiu podlahu, práve pod ňou sa nachádza všetko potrebné pre funkčnosť hybridného pohonu. Predná časť interiéru je rozmerovo veľkorysá, ponúka komfortné sedenie, vysoký posed a masívny stredový tunel. Radiaca páka je na pravej strane za volantom, na stredovom paneli nachádzame iba komplikovaný ovládač systému Command a kruhový volič jazdných režimov. Z nadštandardného sedenia s možnosťou elektronického nastavovania a tromi pamäťovými slotmi sa teší aj spolujazdec, pasažieri vzadu (max. traja) majú sedadlá nastavené napevno. Môžu si zmeniť iba sklon operadla a hlavovej opierky.
 
Veľkosť interiéru ocenil aj náš redaktor, ktorý meria takmer dva metre a teší sa z robustnej postavy – aj keď obsadil jedno zo zadných sedadiel, ďalší dvaja pasažieri vzadu nemali problém pohodlne sa usadiť.
 

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Jazdné režimy v Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Plná nádrž a plná batéria. Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


 

Jazdné režimy

Pod kapotou GLE 500e sa nachádza spaľovací benzínový motor s objemom 2,99 cm3, ktorého vlastnosti sú splneným snom každého priaznivca poctivého motorizmu. Motor so šiestimi valcami má dvojnásobné preplňovanie, maximálny výkon až 325 kW a napojený je na 7-stupňovú automatickú prevodovku 7G-Tronic s možnosťou manuálneho radenia páčkami za volantom. Aj napriek vysokému výkonu a silnému krútiacemu momentu prevádzka motora vyhovuje náročným normám Euro 6.
 
To, čo robí model 500e výnimočným, je prítomnosť silnejších batérií a doplnkového elektrického motora. Dá sa povedať, že nie je ani tak doplnkový, ako skôr druhý a plnohodnotný. GLE 500e je totiž plug-in hybrid, čo znamená, že je schopné jazdiť aj výlučne na elektrinu a batérie sa okrem vstavaného rekuperačného systému nabíjajú aj samostatne pripojením kábla. Počas týždňového testu sme vedeli oceniť rekuperáciu, ktorej efektivita nás veľmi milo prekvapila – zdá sa, že ak na pol dňa vynecháte z pohonu elektrický motor, rekuperáciou získate energiu aj na 20 elektrokilometrov Tie kilometre potom môžete vyjazdiť dvomi spôsobmi: ako E-MODE alebo HYBRID.
20160321_083556

Jedna z nameraných priemerných spotrieb | Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Jedna z nameraných priemerných spotrieb | Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Jazdný režim E-MODE využíva na pohon výlučne elektrický motor, vďaka čomu sú spotreba benzínu a tiež emisie CO2 nulové. Výrobca uvádza, že pri plnom nabití jeho SUV-čko prejde aj 30 kilometrov, avšak v reálnych podmienkach sme boli z dojazdu mierne sklamaní. Ak si nedáte pozor na kultivovanosť jazdy, v pohode tento teoretický dojazd klesne aj pod polovicu. Pohon v režime E-MODE má význam v dopravných zápchach a vtedy, keď máte možnosť svoje vozidlo dobíjať počas noci vo vlastnej garáži. Je to nezvyčajný pocit, keď idete v aute a nepočujete skoro nič iné okrem valivého odporu kolies. Pri rozbiehaní počujete zo zadných partií automobilu jemné bzučanie rotora. Je to skoro ako zo sci-fi filmu.
 
Druhý režim, ktorý aktívne využíva elektrický motor, je HYBRID. Nedá sa povedať, že by v ňom bol jeden alebo druhý motor ten prioritný, pretože počítač podľa aktuálnej potreby prepína medzi elektrickým a benzínovým agregátom. Vo výsledku sa vám na displeji pred volantom objaví údaj o priemernej spotrebe nižší aj o 5 litrov na 100 kilometrov jazdy, čo považujeme za famózny výsledok. Musíme sa priznať, že sme s GLE veľmi nejazdili “na spotrebu”. Zaujímalo nás, akú spotrebu bude mať vodič v praxi, keď bude autom jazdiť ako na každom inom. Priemerná spotreba na trase asi 150 kilometrov (z toho 60% diaľnica, 15% mesto a 25% medzimesto) výlučne na spaľovací motor bola 14,9 l/100 km. Na takto veľké SUV je to pomerme dobrý výsledok. Rovnakým jazdným štýlom na rovnakej trase späť sme namerali priemernú spotrebu iba 10,5 l/100 km, keď sme do činnosti zapojil aj elektrický motor v režime HYBRID. Takáto úspora je veľmi pekná, a to sme sa ani veľmi nesnažili. Myslíme si však, že spotreba udávaná výrobcom je v reálnych podmienkach nedosiahnuteľná.
 
V ponuke palubného počítača sú dovedna štyri jazdné módy: HYBRID, E-MODE, E-SAVE a CHARGE. HYBRID spája sily elektrického a benzínového motora, E-MODE pracuje výlučne s elektrickým, E-SAVE s výlučne benzínovým a CHARGE umožňuje efektívnu rekuperáciu elektrickej energie počas jazdy (batéria sa dobíja počas brzdenia a spomaľovania).
 
Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Technika v testovanom modeli

Mercedes-Benz GLE 500e, ktorý sme dostali na redakčný test, bol vybavený paletou moderných technológií, ktoré pre menej skúseného vodiča pôsobia ako z iného sveta. Jediným tlačidlom môžete zmeniť charakter automobilu, k dispozícii sú režimy SPORT, COMFORT a INDIVIDUAL. Pri tom poslednom si viete sami nastaviť, ako má v tomto móde fungovať podvozok, motor, riadenie a podobne. Oceňujeme funkcie aktívneho udržiavania v jazdnom pruhu a adaptívny tempomat so schopnosťou udržiavať vzdialenosť od nasledujúceho vozidla. V praxi počas jazdy diaľnicou sme si niekoľkokrát všimli, ako dobre systém udržiavania v jazdnom pruhu reaguje aj na mierne zákruty – vtedy auto samo točí volantom a vie to robiť aj napriek tomu, že vás zvukovo i vizuálne upozorní na potrebu uchopenia volantu. Skvele je spracovaný parkovací asistent a celkový pohľad na okolie vozidla pomocou kamier, k dispozícii je aj pohľad zhora. Je skoro neuveriteľné, ako dobre dokážu Nemci tieto funkcie priviesť k zdanlivej dokonalosti. Ďalej sú to funkcie asistovaného zjazdu z kopca, viditeľné zdvihnutie svetlej výšky stlačením jediného tlačidla, inteligentné svetlomety a výborný brzdový systém. Ten sme vyskúšali raz a cielene, doslovne je počuť a cítiť účinok ABS.

Funkcia Lane Assist dokáže automobil udržať v pruhu, ale keď vybočíte, upozorní vás na to vibrácia volantu a vizuálne na displeji. Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Funkcia Lane Assist dokáže automobil udržať v pruhu, ale keď vybočíte, upozorní vás na to vibrácia volantu a vizuálne na displeji. Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes-Benz GLE 500e je mimoriadne presvedčivý automobil a pozitívne oslovil každého, kto si doň nasadol. Spojenie benzínového motora s tým elektrickým je pôsobivé a zastávame presvedčenie, že práve hybridný pohon je pohon budúcnosti. Otázna je už iba finančná návratnosť nadobúdacej investície tohto plug-in hybridu. Máme však podozrenie, že keď si niekto kúpi takto drahý Mercedes, toho úspora na spotrebe paliva veľmi nezaujíma…
 
20160319_173853

Kľúčové vlastnosti:

Pohon: permanentný 4MATIC, plug-in hybrid
Hlavný motor: benzín, V6 2996 cm3, 325 kW, 650 Nm, 2×preplňovanie, Euro 6
+ Elektrický motor
+ Batéria
Prevodovka: 7-stupňový automat Daimler-Benz 7G-Tronic s možnosťou manuálneho radenia
Rozmery (dך×v): 4819×1935×1796 mm, rázvor 2915 mm
Hmotnosť: 2390 kg
Nádrž: 80 litrov
Max. rýchlosť: 245 km/h (259 teoreticky)
Zrýchlenie 0-100 km/h: 5,3 sekundy
Spotreba (výrobca): min. 3,5 l/100km
Spotreba (test, hybrid, kombinovane) 10,4 l/100km:
 

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


 
Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK

Mercedes Benz GLE 500e 4MATIC| TEST, RECENZIA, ECOMOTO.SK


 

Čítajte aj ďalšie podobné články:

TEST

Test hybridu Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic: Elektrina výrazne pomáha, o úspore peňazí však hovoriť nemožno

18. júla 2017
TEST

Cirrus nám predviedol malé súkromné lietadlo, ktoré si kupujú Česi aj Slováci

5. decembra 2016
TEST

Mercedes-Benz Star Experience 2016 v Piešťanoch

19. septembra 2016
TEST

Dlhodobé skúsenosti s BMW i3 REx

9. augusta 2016

Elektrické motory, ich potenciál a problémy s nabíjaním

17. februára 2016

Vybrané príspevky »

Nepremeškajte

Témy, ktoré zaznejú na Techsummite 2019: smart mestá, Big Data, priemysel 4.0 i kybernetické hrozby

Štvrtý ročník konferencie Techsummit sa začína už o týždeň.

22. mája 2019

Najnovšie príspevky